2 Programmaverantwoording

Wat heeft het gekost?

Financieel overzicht

Belangrijkste begrotingsafwijkingen

8.1 Algemene uitkering (voordeel baten € 122.000)
De afwijking ten opzichte van de begroting bestaat uit een aanpassing op de algemene uitkering 2019 en een afrekening over oude jaren.

Algemene uitkering 2019 (voordeel baten € 129.000)
In de raadsbrief van 14 oktober 2019 is de raad geïnformeerd over de financiële gevolgen van de septembercirculaire waarvan de effecten zijn verwerkt in de 2e Bestuursrapportage 2019. De decembercirculaire is de basis voor de jaarrekening 2019. Over de effecten van de decembercirculaire op de algemene uitkering bent u geïnformeerd in de raadsbrief van 2 januari 2020.
De algemene uitkering is € 129.000 hoger dan bij de septembercirculaire. Er is sprake van een omvangrijke bijstelling van de maatstaven voor medicijngebruik, per saldo een nadeel van € 78.000.
Als uitwerking van het klimaatakkoord komt € 237.000 beschikbaar voor beleidsuitwerking. Deze middelen komen op een zodanig laat moment bij de gemeenten binnen dat het beleid hiervoor in de volgende jaren zal volgen. Voorgesteld wordt om dit bedrag bij de besluitvorming van de jaarrekening veilig te stellen.   
Het resterende bedrag van € 30.000 nadelig betreft bijstelling van diverse maatstaven.

Verrekening oude jaren (nadeel baten € 7.000)
In 2019 heeft een verrekening plaatsgevonden over de jaren 2017 en 2018 van totaal € 7.000.

8.1 Overige baten en lasten (voordeel lasten € 190.000, voordeel baten € 5.000)
Belastingrente (voordeel lasten € 110.000, neutraal met taakveld Treasury))
In de 2e Bestuursrapportage 2019 is melding gemaakt van de btw-suppletie 2013-2017 en de belastingrente die daarbij verschuldigd is. Het bedrag van de suppletie inclusief de rente is geraamd op taakveld 0.8 Overige baten en lasten. Conform de voorschriften van het BBV moeten de rentelasten worden verantwoord op taakveld Treasury.

Stelpost loon- en prijsontwikkeling (voordeel lasten 67.000)
In de 1e Bestuursrapportage 2019 is vooruitlopend op de nieuw af te sluiten CAO gemeentepersoneel rekening gehouden met een stijging van de sociale lasten. De werkelijke stijging valt in 2019 lager uit zodat er bij de jaarrekening incidenteel vrijval kan plaatsvinden.

Onvoorzien (voordeel lasten € 26.000)
In de begroting is een post voor onvoorziene uitgaven opgenomen van afgerond € 31.000 (€ 1,- per inwoner). In de raadsvergadering van 9 februari 2017 is het voorstel ‘De Oude Veiling, uitvoeren verbouw uitgebreide variant’ behandeld (raadsbesluit 2016 / 063714). Besloten is om voor de jaren 2018 en 2019 uit de post onvoorzien de aanloopkosten van de exploitatie van De Oude Veiling te dekken en dit in de reguliere producten aan de raad voor te leggen. In de 1e Bestuursrapportage 2019 is hiertoe een bedrag van € 5.000 overgeheveld naar programma 1, taakveld Samenkracht en burgerparticipatie.
Het restantbedrag van € 26.000 is niet benut.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 13.000, voordeel baten € 5.000)

8.1 OZB woningen (voordeel lasten € 43.000, voordeel baten € 46.000)
Kosten dwanginvordering (voordeel lasten € 25.000)
Zoals eveneens in 2018 gemeld zijn door een hoge eigen inzet op de dwanginvordering de kosten voor het externe deurwaarderskantoor substantieel lager dan begroot. Dit is met name het gevolg van organisatorische wisselingen en de werkwijze bij het deurwaarderskantoor. Uit de opbrengst van de “Opgelegde kosten dwanginvordering” blijkt wel dat de dwanginvordering in zijn geheel goed loopt. Voor 2020 wordt onderzocht om het begrote bedrag voor de externe deurwaarder in te zetten voor de verdere professionalisering van de met eigen mensen uitgevoerde dwanginvordering.

Toevoeging voorziening oninbare vorderingen belastingdebiteuren (voordeel lasten € 23.000)
De voorziening oninbare vorderingen wordt gevormd afhankelijk van de ouderdom van de openstaande posten. Het saldo van de oudere posten is lager dan bij de begroting van is uitgegaan.

Inkomsten OZB (voordeel baten € 43.000)
De inkomsten OZB woningen zijn € 43.000 hoger dan geraamd. Ten opzichte van de raming is deze afwijking marginaal.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 5.000, voordeel baten € 3.000)

8.1 Treasury (nadeel lasten € 71.000, voordeel baten € 37.000)
Belastingrente (nadeel lasten € 110.000, neutraal met taakveld Overige baten en lasten)
In de 2e Bestuursrapportage is melding gemaakt van de btw-suppletie 2013-2017 en de belastingrente die daarbij verschuldigd is. Het bedrag van de suppletie inclusief de rente is geraamd op taakveld 0.8 Overige baten en lasten. Conform de voorschriften van het BBV moeten de rentelasten worden verantwoord op taakveld Treasury.

Externe rentelasten over korte en lange financiering (voordeel lasten € 45.000)
In de begroting is rekening gehouden met rentelasten in verband met nieuw aan te trekken financieringsmiddelen. De werkelijk te betalen rente is lager dan waar rekening mee werd gehouden.

Rente SVN (voordeel baten € 26.000)
De Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVN) verstrekt leningen om het volkshuisvestingsbeleid te bevorderen en voert ook de verordening Duurzaamheidslening en duurzaamheidsfonds uit voor de gemeente Aalsmeer. In 2019 is voor € 26.000 aan rente ontvangen.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 6.000, voordeel baten € 11.000)

ga terug