Financieel overzicht
bedrag x € 1.000 | Rekening | Begroting 2019 | Rekening 2019 | Saldo | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 2018 | Primitief | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | 2019 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taakvelden per thema | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo van baten en lasten | 6.300 | 7.930 | 15.628 | 7.738 | 7.890 | 14.829 | 7.899 | 6.930 | -960 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Reservemutatie | 8.250 | 5.139 | 13.220 | 7.437 | 5.783 | 12.683 | 6.174 | 6.509 | 727 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Resultaat | 14.550 | 13.069 | 28.848 | 15.175 | 13.673 | 27.513 | 14.074 | 13.439 | -233 |
Belangrijkste begrotingsafwijkingen
4.1 Openbaar groen en openluchtrecreatie (voordeel lasten € 580.000, nadeel baten € 2.000)
Meerjarenprojectenplan Buitenruimte Aalsmeer (voordeel lasten € 463.000)
Op het taakveld Openbaar groen en openluchtrecreatie worden de beheerkosten, de voorbereidingskosten van projecten en de groot onderhoudsprojecten van de onderdelen groen, water en spelen verantwoord. Voor de toelichting hierop wordt verwezen naar de desbetreffende bijlage bij de jaarrekening (bijlage 6.3 Meerjarenprojectenplan Buitenruimte). Het voordeel in de lasten en de baten leidt door een lagere onttrekking uit de reserve buitenruimte tot een nadeel in reservemutaties van € 463.000.
Voorbereidingsbudget Waterfront (voordeel lasten € 23.000)
Van het oorspronkelijke in de lentenota 2018 beschikbaar gestelde eenmalige budget van € 200.000, was in 2019 nog € 145.000 beschikbaar. De voorbereidingen zijn nog niet afgerond en lopen nog door in 2020. Via de 2e Bestuursrapportage 2019 is daarom € 50.000 overgeheveld naar 2020.
Van het restant bedrag ad € 95.000 in 2019 is € 23.000 niet aangesproken en mag vrijvallen. Het budget voor 2020 is toereikend voor de restant voorbereiding. De uitvoeringsmiddelen zijn inmiddels beschikbaar gesteld en de uitvoeringsfase start medio maart 2020
Onderhoud groen (voordeel lasten € 30.000)
Het restant budget ad € 10.000 dat was gereserveerd voor de contractverlening (juridische toetsing) met Meerlanden , heeft niet tot uitgaven geleid.
Het budget ad € 20.000 dat beschikbaar was als voorbereidingskosten voor de aanpak uitvoering kwaliteitsimpuls Groen-Grijs , is voor € 10.000 niet aangesproken.
Het restant voordeel ad € 10.000 bestaat uit meerdere kleine afwijkingen en worden niet afzonderlijk toegelicht.
Baggeren (voordeel lasten € 21.000)
Door de PFOS problematiek was het pas aan het eind van het jaar weer mogelijk om te kunnen baggeren, waardoor een deel van het budget niet is besteed.
Openlucht- en spelrecreatie ( voordeel lasten € 17.000)
Het voordeel ad € 17.000 bestaat uit meerdere kleinere afwijkingen en worden niet afzonderlijk toegelicht.
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan €40.000 (voordeel lasten € 27.000, nadeel baten € 2.000)
4.2 Riolering (nadeel lasten € 218.000, voordeel baten € 218.000)
Exclusief de storting in (€ 271.000) en aanwending van (€ 137.000) de egalisatievoorziening riolering bedraagt het positieve resultaat € 134.000 op het taakveld riolering. De lasten zijn € 53.000 lager dan begroot, de baten € 81.000 hoger dan begroot.
De lagere lasten ad € 53.000 worden veroorzaakt door lagere energielasten ad € 65.000 als gevolg van een positieve afrekening van de energieleverancier over 2018. Daarnaast zijn de onderhoudskosten aan gemalen
€ 68.000 lager als gevolg van het gebruik van duurzame materialen en onderdelen in combinatie met verbeterde onderhoudstechnieken. Hierdoor is efficiency bereikt.
Anderzijds is er een nadeel op DVO1 van € 41.000 door een toename van storingen in het verouderde gedeelte van het rioolstelsel van Aalsmeer. De verwachting is dat voor de komende jaren deze kosten worden teruggedrongen door uitvoering van het investeringsprogramma.
Het restant nadeel op de lasten ad € 39.000 heeft betrekking op meerdere kleine afwijkingen die niet afzonderlijk worden toegelicht.
De hogere baten ad € 81.000 hebben betrekking op hoger meerverbruik water 2018 en 2019 en hogere inkomsten uit rioolheffing.
Conform regelgeving wordt het positieve resultaat ten opzichte van de begroting ad € 134.000 op dit taakveld toegevoegd aan de egalisatievoorziening riolering.
4.2 Verkeer en vervoer (voordeel lasten € 288.000, voordeel baten € 45.000)
Meerjarenprojectenplan Buitenruimte Aalsmeer (voordeel lasten € 229.000, voordeel baten € 38.000)
Op het taakveld Verkeer en vervoer worden de beheerkosten, de voorbereidingskosten van projecten en de groot onderhoudsprojecten van de onderdelen wegen, kunstwerken, verkeer, openbare verlichting en overig verantwoord. Voor de toelichting hierop wordt verwezen naar de desbetreffende bijlage bij de jaarrekening (bijlage 6.3 Meerjarenprojectenplan Buitenruimte).
Het voordeel in de lasten en de baten leidt door een lagere onttrekking uit de reserve buitenruimte tot een nadeel in reservemutaties van € 267.000.
Openbare verlichting (voordeel lasten € 42.000, nadeel baten € 6.000)
Het voordeel in de lasten is voor een groot deel toe te schrijven aan een voordeel op de energielasten ( € 11.000) en op het onderhoud van lichtmasten (€ 12.000).
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 17.000, voordeel baten € 13.000)
4.3 Afval (nadeel lasten € 7.000, voordeel baten € 7.000)
Exclusief de mutaties m.b.t. de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing (€ 53.000) zijn de lasten op het taakveld € 7.000 hoger dan begroot, de inkomsten zijn € 60.000 hoger dan begroot. De hogere inkomsten hebben betrekking op meer ontvangen afvalstoffenheffing ad € 44.000 en een hogere bijdrage uit het afvalfonds € 16.000. Conform regelgeving wordt het positieve resultaat ten opzichte van de begroting ad € 53.000 gestort in de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing.
4.3 Milieubehee r (voordeel lasten € 139.000, nadeel baten € 89.000)
Milieuvergunningen (nadeel lasten € 13.000)
Een onderdeel van dit tekort vormt de afrekening over 2019 ten opzichte van de betaalde voorschotten van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.
Milieubeheer (voordeel lasten € 103.000, nadeel baten € 103.000)
Op het onderdeel milieubeheer zijn in de 2e Bestuursrapportage 2019 zowel de lasten als de baten in de begroting met € 131.000 verhoogd. Van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben wij in 2019 een specifieke uitkering ontvangen van € 131.000 inzake Subsidieregeling Sanering Verkeerslawaai. De verlening van de subsidie heeft betrekking op de uitvoeringskosten gevelmaatregelen geluidsanering wegverkeer Oosteinderweg. Het was de bedoeling de maatregelen om het geluidsniveau in de woningen terug te brengen nog in 2019 uit te voeren, maar vanwege extra wensen achteraf van bewoners is dit niet gelukt. De in rekening gebrachte termijnen in 2019 bedragen € 28.000. Het restant zal in het 1e kwartaal 2020 worden afgerond. Er ontstaat hierdoor een voordeel op de lasten t.o.v de begroting van € 103.000 en een nadeel op de inkomsten van € 103.000.
Duurzaamheid (voordeel lasten € 18.000)
Bij het onderdeel duurzaamheid is sprake van een onderbesteding op subsidies van € 5.000, hierdoor is € 5.000 minder aan de reserve duurzaamheid onttrokken.
In de 1e Bestuursrapportage 2019 is € 40.000 budget beschikbaar gesteld voor het plan van aanpak AM fossiel onafhankelijk. In de 2e Bestuursrapportage 2019 is € 27.000 wegens fasering overgeheveld naar 2020. Van het restant ad € 13.000 is geen gebruik gemaakt in 2019. Dit bedrag is ook minder aan de reserve duurzaamheid onttrokken.
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 31.000, voordeel baten € 14.000)
Reservemutatie (voordeel toevoeging € 536.000, nadeel onttrekking € 1.263.000)
Onderstaande reservemutaties zijn, voor zover relevant, ook toegelicht bij de belangrijkste begrotingsafwijkingen op bovenstaande taakvelden.
Reservemutatie Buitenruimte wegen en bruggen (voordeel toevoeging € 130.000, nadeel onttrekking € 417.000)
De investeringen in de Buitenruimte m.b.t. bruggen zijn € 130.000 lager uitgevallen waardoor zowel de toevoeging (aan de reserve kapitaallasten) als de onttrekking (uit de reserve buitenruimte) € 130.000 minder zijn dan begroot.
De uitgaven aan de beheerprojecten wegen en bruggen zijn € 290.000 lager dan begroot, wat leidt tot een lagere onttrekking aan de reserve buitenruimte.
Reservemutatie Buitenruimte verkeer/verlichting (voordeel toevoeging € 160.000, nadeel onttrekking € 140.000)
De investeringen in de Buitenruimte m.b.t. verkeer en verlichting zijn € 140.000 lager uitgevallen waardoor zowel de toevoeging (aan de reserve kapitaallasten) als de onttrekking (uit de reserve buitenruimte) € 140.000 minder zijn dan begroot. De uitgaven aan de beheerprojecten verkeer en verlichting zijn € 20.000 hoger dan begroot, wat leidt tot een hogere onttrekking aan de reserve buitenruimte.
Reservemutatie groen & recreatie (voordeel toevoeging € 280.000, nadeel onttrekking € 746.000)
De investeringen in de Buitenruimte m.b.t. groen en recreatie zijn € 219.000 lager uitgevallen waardoor zowel de toevoeging (aan de reserve kapitaallasten) als de onttrekking (uit de reserve buitenruimte) € 219.000 minder zijn dan begroot.
De uitgaven aan de beheerprojecten groen en recreatie zijn € 460.000 lager dan begroot, wat leidt tot een lagere onttrekking aan de reserve buitenruimte.
De uitgaven voor herinrichting VVA-terrein zijn € 61.000 lager dan begroot waardoor zowel de toevoeging aan de reserve kapitaallasten als de onttrekking aan de reserve Herinrichting VVA-terrein € 61.000 lager zijn dan begroot.
Reservemutatie bovenwijkse voorzieningen (nadeel toevoeging € 34.000, voordeel onttrekking € 56.000)
De uitgaven voor de Molenvlietweg en de Burgemeester Hoffscholteweg zijn totaal € 34.000 hoger dan begroot waardoor zowel de toevoeging aan de reserve kapitaallasten als de onttrekking aan de reserve Bovenwijkse voorzieningen € 34.000 hoger zijn dan begroot.
De onttrekking uit de reserve bovenwijkse voorziening is hoger uitgevallen door de Burgemeester Kasteleinweg.