Risicobeheer
Renterisico’s
In de wet Fido is een tweetal kwantitatieve normen opgenomen om ongewenste renterisico’s te voorkomen. Deze kwantitatieve eisen zijn gericht op het bevorderen van een solide financiering en beperking van het renterisico.
Kasgeldlimiet
De gemeente mag haar activiteiten niet onbeperkt met kort geld financieren. In de Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido) is hiervoor de kasgeldlimiet opgenomen, waarmee een maximum wordt gesteld aan de netto kortlopende schuld. De kasgeldlimiet is gelijk aan 8,5% van het begrotingstotaal van de oorspronkelijke begroting.
Dit komt voor Aalsmeer overeen met een volume van circa € 8,6 miljoen, op basis van de omvang van de primitieve begroting 2019 ad € 101 miljoen. De kasgeldlimiet is gericht op het voorkomen van ongewenste renterisico’s die ontstaan door het aangaan van overmatig korte termijnfinancieringen.
De gemeente Aalsmeer heeft in 2019 gebruikgemaakt van kort geld financiering en is daarbij ruimschoots binnen de normen voor de kasgeldlimiet gebleven.
bedragen x € 1.000 | gemiddelde kwartaal 1 | gemiddelde kwartaal 2 | gemiddelde kwartaal 3 | gemiddelde kwartaal 4 |
---|---|---|---|---|
1. Netto vlottende schuld (+) of | 1.864 | -8.707 | -6.467 | -3.862 |
2. Kasgeldlimiet: | 8.500 | 8.500 | 8.500 | 8.500 |
3a. Ruimte onder kasgeldlimiet (2-1): | 6.636 | 17.207 | 14.967 | 12.362 |
Renterisiconorm
De Fido-norm voor lange financiering houdt in dat de jaarlijkse verplichte aflossing en de renteherzieningen niet meer mogen bedragen dan 20% van het begrotingstotaal (primitieve begroting € 101 miljoen). Het doel van deze norm is: hoe meer de aflossing van de schuld in de tijd wordt gespreid, hoe minder gevoelig de begroting wordt voor rentefluctuaties bij herfinanciering. De norm geeft niet aan hoeveel een gemeente langlopend mag financieren, maar hoeveel zij maximaal mag aflossen.
Onderdeel van de berekening vormt de renteherziening. Voor Aalsmeer is dit niet van toepassing. Het betreft hier namelijk leningen waarbij op basis van de leningsvoorwaarden de rente door de tegenpartij eenzijdig kan worden herzien. De leningenportefeuille bevat geen leningen met deze voorwaarde.
De renterisiconorm bedraagt voor Aalsmeer voor 2019 € 20,2 miljoen. Met andere woorden: de aflossing op de aangetrokken gelden mag niet meer bedragen dan genoemd bedrag per jaar. Bij het aantrekken van gelden wordt deze norm betrokken in de afweging. In 2019 is € 6,5 miljoen aan aangetrokken lang geld afgelost. Daarnaast zijn twee leningen aangetrokken van in totaal € 15 miljoen. De totale leningenportefeuille bedraagt eind 2019 € 43 miljoen.
Kredietrisico en relatiebeheer
De gemeente beschikt over een krediet- en depotarrangement met de BNG. Dit heeft tot doel om tijdelijke overschotten of tekorten aan liquide middelen bij de bank uit te lenen of op te nemen tegen een vooraf afgesproken rentevergoeding. Aalsmeer heeft hier het afgelopen jaar in het eerste kwartaal gebruik van gemaakt. Naast de overeenkomst met de BNG heeft de gemeente een rekening-courant met de Rabobank.
Alle activiteiten worden binnen de kaders van de wet Fido en het treasurystatuut uitgevoerd. Zo wordt het kredietrisico beheerst doordat in het treasurystatuut eisen worden gesteld aan de tegenpartij. Bij het verstrekken van leningen uit hoofde van de publieke taak worden indien mogelijk garanties en zekerheden geëist.
De gemeente Aalsmeer heeft alleen beleggingen en uitzettingen die in het verlengde van de publieke taak liggen. Het gebruik van derivaten is uitgesloten in het treasurystatuut. Momenteel heeft de gemeente aandelen van de Bank Nederlandse Gemeenten, Eneco, Stedin, Meerlanden Holding NV, Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV en Exploitatie Sportsubsidies Aalsmeer BV.