4 Baten en lasten

4.8 Incidentele baten en lasten

Het BBV (art. 19 lid c en 28 lid c) schrijft voor dat de gemeente zowel bij de begroting als bij de jaarrekening een limitatief overzicht van incidentele baten en lasten presenteert. Gemeenten moeten ervoor zorgen dat de structurele lasten gedekt zijn door structurele baten. Het overzicht van incidentele baten en lasten biedt inzicht in de realisatie van genoemd uitgangspunt.

In de volgende tabel komen alle onderwerpen terug die in de Programmabegroting 2019 zijn genoemd aangevuld met incidentele baten en lasten die het gevolg zijn van besluitvorming na vaststelling van de programmabegroting. Daarbij worden de gerealiseerde bedragen vermeld in de kolom werkelijk en afgezet tegen de geraamde bedragen.

Omschrijving lasten

Begroot

Werkelijk

01 Sociaal domein

679

770

Dagstructurering vrije inloop

40

40

Coördinatie Maaltijdvoorziening

22

22

Kinderopvang

42

42

Mantelzorgondersteuning

25

25

Versterking taalniveau statushouders (meicirculaire 2019)

37

0

Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) 2e fase

44

49

Formatie Jeugdhulpverlening

54

54

Ondersteuning Top X

15

15

Schuldhulpverlening (meicirculaire 2018)

58

58

Formatie Werk en Inkomen

87

87

Hulpmiddelen autonome groei

200

165

Subsidie ontschot gezinsbudget

30

3

Grip op de jeugdhulp

17

17

Hulp bij huishouden, uitgaven voorgaand boekjaar

147

Maatwerkdienstverlening 18+, uitgaven voorgaand boekjaar

38

Overige posten < 15.000

8

8

02 Onderwijs en ontplooiing

863

750

Programma onderwijshuisvesting

156

156

Afwaardering Hoeksteen

147

123

Machineweg 12

30

0

Onderwijsachterstandenbeleid, terugvordering subsidie 2018

-30

-61

Verhoging subsidie Oceanus

20

20

Energie-uitwisselingsnet Hormeer

447

447

Energie-uitwisselingsnet Hormeer, afboeking boekwaarde huidige WKK-installatie

41

31

Specifieke uitkering stimulering sport (SPUK)

25

14

Overige posten < 15.000

28

20

03 Economie en duurzaamheid

208

253

Accountmanager bedrijven

124

124

Project Zaai

35

20

Drechtdoorsteek

19

21

Bijdrage Floriworld

15

15

Bijdrage Floriworld, doorbetaling ontvangen bijdrage MRA

67

Participatietraject digitaal vaarvignet

15

6

04 Openbare ruimte

3.923

3.063

Meerjarenprojectenplan Buitenruimte Aalsmeer 2019-2022

3.081

2.349

Mpp Aalsmeer 2019-2022, overhead V&T

-42

Projectmanagers uitvoeringsprogramma's

56

56

Burg.Kasteleinweg, organisatiekosten en kosten tijdelijk beheer

55

77

Budget onkruidbestrijding

173

173

Afrekening engergielasten openbare verlichting

-74

-75

Pontbediening Rijsenhout 2017

45

45

Autonome displays

28

21

Gladheidmeldsysteem (70%)

15

15

Waterfront

95

72

VVA terrein, afronding definitief ontwerp

16

16

Machinepark

66

66

Aanpak uitvoering kwaliteitsimpuls Groen-Grijs

20

10

Inspectie/reiniging riool tlv voorziening

150

150

Duurzaamheidsfonds

30

25

Plan van aanpak Aalsmeer fossiel onafhankelijk

43

28

Begeleiding afvalplan tlv voorziening

25

5

Uitvoering gevelmaatregelen Oosteinderweg

131

28

Overige posten < 15.000

10

0

05 Ruimtelijke ontwikkeling

890

1.647

Afboeking activa Zwarteweg

79

79

Sloop Bilderdammerweg 119

57

0

Deelstructuurvisies en gebiedsvisies

101

105

Toezicht en handhaving omgevingsrecht

61

61

Bouwleges

586

567

Voorziening facilitaire projecten

838

Overige posten < 15.000

6

-3

06 Bestuur, bevolking en veiligheid

349

226

Verkiezingen

150

101

Suppletieverzoek Niet Gesprongen Explosieven

110

110

Varende boswachter

60

60

Handhaving hennepteelt

25

25

Weerbare bloemenveiling

19

19

Dekking JOP Kudelstaart

-15

-15

Bijstorting pensioenvoorziening wethouders

-74

07 Bedrijfsvoering

207

240

Formatie Werk en Inkomen

25

25

Mpp Aalsmeer 2019-2022, overhead V&T

171

205

Overige posten < 15.000

11

11

08 Algemene dekkingsmiddelen

1.021

925

Perceptiekosten precariobelasting

16

16

Vennootschapsbelasting abri's

15

13

BTW-suppletie 2013-2018

990

895

Totaal incidentele lasten voor bestemming

8.140

7.874

Incidentele toevoegingen aan reserves

18.194

17.615

Totaal incidentele lasten na bestemming

26.333

25.490

Omschrijving baten

Begroot

Werkelijk

01 Sociaal domein

109

91

Subsidie ontschot gezinsbudget

20

1

AM Match, resultaat 2018

22

22

GR OGZ Amstelland, resultaat 2018

22

22

CAK eigen bijdrage WMO 4e kwartaal 2018

45

45

02 Onderwijs en ontplooiing

80

72

Investering energieuitwisselingstraject

41

40

Specifieke uitkering stimulering sport (SPUK)

25

20

Overige posten < 15.000

14

11

03 Economie en duurzaamheid

8

75

Floriworld, bijdrage MRA

67

Overige posten < 15.000

8

8

04 Openbare ruimte

688

626

Meerjarenprojectenplan Buitenruimte Aalsmeer 2019-2022

349

390

Voorziening rioolheffing

150

150

Begeleiding afvalplan tlv voorziening

25

25

Uitvoering gevelmaatregelen Oosteinderweg

131

28

Autonome displays

33

33

05 Ruimtelijke ontwikkeling

978

2.048

Deelstructuurvisies en gebiedsvisies

24

0

Bijdragen reserve kunst en bovenw.voorzieningen

333

297

Grex VVA terrein woningbouw

91

0

Leges omgevingsvergunningen

529

1.036

Voorziening beheer gebouwen

455

Opbrengst verkoop woningen

260

06 Bestuur, bevolking en veiligheid

36

163

Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, resultaat 2018

36

36

Vrijval voorziening voormalig personeel

127

08 Algemene dekkingsmiddelen

1.574

1.541

Compensatie woonlasten

-310

-315

Precario

1.516

1.488

Versterking taalniveau statushouders (meicirculaire 2019)

37

37

Algemene uitkering voorgaande jaren

212

212

Suppletieverzoek Niet Gesprongen Explosieven

110

110

Overige posten < 15.000

10

10

Totaal incidentele baten voor bestemming

3.471

4.615

Incidentele onttrekkingen aan reserves

19.585

18.355

Totaal incidentele baten na bestemming

23.056

22.971

In het overzicht zijn de belangrijkste posten per programma afzonderlijk gespecificeerd. De overige posten kleiner dan € 15.000 worden als totaalbedrag per programma opgenomen. Hieronder worden op hoofdlijnen de geraamde posten groter dan € 40.000 toegelicht. De toelichting op de afwijkingen tussen de geraamde en gerealiseerde bedragen is terug te vinden op de afzonderlijke programma’s.

Programma Sociaal domein

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Kinderopvang (lasten € 42.000)
In verband met samenwerking sociaal team en Jeugd is er een stijging van het aantal aanvragen sociaal medische indicatie (SMI). Mogelijk heeft de gewijzigde uitvoering van de regeling  voor- en vroegschoolse educatie (VVE)  ten opzichte van (SMI) een relatie  op de toename van het aantal aanvragen. In verband met de stijging van het aantal aanvragen wordt voor 2018 en 2019 extra capaciteit ingehuurd. (Lentenota 2018)

6.2 Wijkteams
Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) 2e fase (lasten € 44.000)
Sinds 2015 is Aalsmeer JOGG gemeente. De JOGG-aanpak kent drie fases die gericht zijn op het borgen van beleid rondom het creëren van een gezonde omgeving waarin jongeren met een gezonde leefstijl kunnen opgroeien. De 2e fase (2018-2020) staat in het teken van ‘borging’, het behalen van (nog meer) resultaten op gedrag en een toename van het aantal jongeren op gezond gewicht. (Lentenota 2017)

Formatie Jeugdhulpverlening (lasten € 54.000)
Vanwege de beëindiging van het schoolmaatschappelijk werk in het Aalsmeerse primair onderwijs per 1 januari 2018 en het integreren van deze functie met de jeugdhulpverlening op basisscholen is het uitvoeringsbudget incidenteel voor 2018 en 2019 opgehoogd voor 2 VTE jeugdhulpverlening. De uitbreiding wordt ingezet op scholen en op de stijging aan aanvragen die o.a. uit deze preventieve inzet gaat voortkomen. (Lentenota 2017)

6.3 Inkomensregelingen
Schuldhulpverlening (lasten € 58.000)
Er zijn door het Rijk extra middelen ter beschikking gesteld voor armoede en schulden (2019: € 58.000 en 2020: € 26.000). Deze middelen worden ingezet voor intensivering van vroegsignalering en preventie van schulden. (Najaarsrapportage 2018 en Begroting 2019)

Formatie werk en inkomen (lasten € 87.000)
Met de komst van de Participatiewet 2015 is de doelgroep bijstandsgerechtigden waarvoor de gemeente verantwoordelijk is, onvermijdelijk in aantal en zwaarte toegenomen. De toename van het klantenbestand vraagt om een uitbreiding van de formatie. Voor de tweede helft van 2018 en voor 2019 zijn extra middelen opgenomen voor de inzet van klantmanagers en de uitkeringsadministratie. Na 2019 wordt dit verder opgepakt binnen de reguliere werkzaamheden. (Lentenota 2018)

6.6 Maatwerkvoorzieningen
Hulpmiddelen autonome groei (lasten € 200.000)
Per 1 april 2019 is een nieuw contract aangegaan waarbij de kosten voor hulpmiddelen zijn gestegen. Op basis van de eerste maanden 2019 is een voorzichtige schatting gemaakt. Voor 2019 en 2020 is incidenteel budget beschikbaar gesteld. Het betreft hier een open einde regeling waarvan we de verdere doorloop nauwlettend in de gaten zullen houden en zo nodig in de reguliere P&C-documenten verder zullen bijstellen. (1e Bestuursrapportage 2019)

6.7 Maatwerkdienstverlening 18+
CAK eigen bijdrage WMO 4e kwartaal 2018 (baten € 45.000)
Met ingang van 1 januari 2019 is het abonnementstarief ingegaan. De eigen bijdragen die in het 4e kwartaal 2018 zijn opgelegd door het CAK, zijn in 2019 ontvangen. Hierdoor wordt in 2019 een éénmalig voordeel van € 45.000 verwacht. (2e Bestuursrapportage 2019)

Programma Onderwijs en ontplooiing

4.2 Onderwijshuisvesting
Programma onderwijshuisvesting ( lasten € 156.000)
Voor het herstel van constructiefouten van De Mikado is een bedrag van € 156.000 beschikbaar gesteld. (raadsbesluit 27 september 2018)

Afwaardering Hoeksteen (lasten € 147.000, onttrekking reserves t.b.v. budgetoverheveling € 147.000)
Als gevolg van de oplevering van de nieuwbouwschool Triade wordt de resterende boekwaarde van de Hoeksteen gedesinvesteerd. Hiervoor was in 2018 € 147.100 beschikbaar gesteld. Bij de Najaarsrapportage 2018 is voorgesteld om dit bedrag over te hevelen naar 2019.

5.1 Sportbeleid en activering
Energie-uitwisselingsnet Hormeer (lasten € 447.000)
In de raad van 1 februari 2018 is een investeringskrediet beschikbaar gesteld t.b.v. aanpassingen de Waterlelie voor energie-uitwisselingsnet Hornmeer. Bij de 2e Bestuursrapportage 2019 is het investeringskrediet omgezet in een éénmalige subsidie.

Energie-uitwisselingsnet Hormeer, afboeking boekwaarde huidige WKK-installatie (lasten en baten € 41.000)
IIn programmabegroting is rekening gehouden met het afboeken van de boekwaarde van de huidige WKK installatie waar tegenover een bijdrage vanuit de ESA was voorzien. (Najaarsrapportage 2018)

Programma Economie en duurzaamheid

3.1 Economische ontwikkeling
Accountmanager bedrijven (lasten € 124.000)
De functie accountmanager bedrijven, die in eerste instantie was gecreëerd voor een periode van twee jaar (2017 en 2018), is met een jaar te verlengd. (Programmabegroting 2019)
Vanaf 2020 is de invulling  van de functie structureel gemaakt.

Programma Openbare ruimte

Meerjarenprojectenplan Buitenruimte Aalsmeer 2019-2022
(lasten € 3.039.000, baten € 349.000 en onttrekking reserves € 2.691.000)
De lasten en baten van het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte Aalsmeer 2019-2022 worden gedekt door een onttrekking aan de reserve onderhoud/instandhouding onbebouwde buitenruimte.

2.1 Verkeer en vervoer
Projectmanagers uitvoeringsprogramma's (lasten € 56.000, toevoeging reserves - € 56.000)
Voor het verbeteren van de kwaliteit van het projectmatig werken is formatie beschikbaar gesteld voor twee projectmanagers. De financiering van deze projectmanagers wordt voor 2018 en 2019 geregeld door een tijdelijke verlaging van de toevoeging aan de reserve buitenruimte. (Lentenota 2018)

Burgemeester Kasteleinweg, organisatiekosten en kosten tijdelijk beheer (lasten € 55.000 en onttrekking reserves € 55.000)
De kosten voor het project Herinrichting Burgemeester Kasteleinweg worden gedekt door een onttrekking aan de reserve Bovenwijkse voorzieningen. (Najaarsrapportage 2018)

Budget onkruidbestrijding (lasten € 173.000)
Sinds 2016 is er een verbod op het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen voor onkruidbestrijding op verharding van kracht en zijn de gemeenten verplicht een alternatieve werkwijze te hanteren. Deze alternatieve, niet chemische, methoden zijn duurder dan de conventionele chemische methode. Voor de  jaren  2016 tot en met 2019 is het budget met € 173.000 verhoogd. (Lentenota 2016)
Vanaf 2020 is het bedrag structureel opgenomen in de begroting.

Openbare verlichting (lasten - € 74.000)
In 2019 is een éénmalige positieve afrekening van de energielasten ontvangen. (2e Bestuursrapportage 2019)

Pontbediening Rijsenhout (lasten € 45.000)
Dit betreft de kosten van de pontbediening 2017. Doordat over de nota van 2017 veel later overeenstemming is bereikt, worden de kosten verantwoord in 2019. (1e Bestuursrapportage 2019)

5.7 Openbaar groen en openluchtrecreatie
Waterfront (lasten € 95.000, toevoeging reserves t.b.v. budgetoverheveling naar 2020 € 50.000 en onttrekking reserves t.b.v. budgetoverheveling vanuit 2018 € 145.000)
In de Lentenota 2018 is éénmalig een budget beschikbaar gesteld van € 200.000 voor de  voorbereidingskosten  “recreatief waterfront”. In 2019 was hiervan nog € 145.000 beschikbaar. De voorbereidingen zijn nog niet afgerond waardoor bij de 2e Bestuursrapportage 2019 een bedrag van € 50.000 is overgeheveld naar 2020.

Machinepark (lasten € 66.000 en onttrekking reserves t.b.v. budgetoverheveling € 66.000)
Voor de voorbereiding van een ontwerp met kostenraming en dekkingsvoorstel voor het project Machinepark is bij de Lentenota 2018 een budget van € 80.000 beschikbaar gestelde. Bij de besluitvorming van de jaarstukken 2018 is het resterende budget van € 66.000 van het overgeheveld naar 2019.

7.2 Riolering
Inspectie/reiniging riool ten laste van voorziening (lasten en baten € 150.000)
Uit een tussentijdse evaluatie Gemeentelijk Rioleringsplan 2015-2020 kwam naar voren dat het inzicht in de kwaliteit van de riolen relatief beperkt is. Inspecties moeten volgens plan worden uitgevoerd.  Dit leidt in 2019 tot extra lasten van € 150.000, wat verrekend wordt met de voorziening Rioolheffing. (1e Bestuursrapportage 2019)

7.4 Milieubeheer
Plan van aanpak Aalsmeer fossiel onafhankelijk (lasten € 43.000 en onttrekking reserves € 13.000))
In de raadsvergadering van 14 februari 2019 is besloten om € 30.000 beschikbaar te stellen om het plan Aalsmeer Fossiel Onafhankelijk uit te werken. Daarnaast is besloten om voor de uitvoering van het plan in 2019 € 40.000 en in de jaren 2021 en 2022 jaarlijks € 80.000 incidenteel ter beschikking te stellen en deze middelen te onttrekken uit de reserve duurzaamheidsfonds. (1e Bestuursrapportage 2019)
Bij de 2e Bestuursrapportage 2019 is in verband met fasering van de uitvoering € 27.000 overgeheveld naar 2020.

Uitvoering gevelmaatregelen Oosteinderweg (lasten en baten € 131.000)
Van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt in 2019 een specifieke uitkering  inzake Subsidieregeling Sanering Verkeerslawaai ontvangen voor de uitvoeringskosten gevelmaatregelen geluidsanering wegverkeer Oosteinderweg. (2e Bestuursrapportage 2019)

Programma Ruimtelijke ontwikkeling

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Afboeking activa Zwarteweg (lasten € 79.000)
De semi-permanente huisvesting werf en tijdelijke huisvesting uitbreiding Zwarteweg bestaan sinds 2018 niet meer. De boekwaarden van beide vastgoedobjecten staan nog wel op de balans en moeten worden afgeboekt. (2e Bestuursrapportage 2019)

Sloop Bilderdammerweg 119 (lasten € 57.000 en onttrekking reserves t.b.v. budgetoverheveling € 57.000)
In de jaarrekening 2017 is voor de sloopwerkzaamheden van de kas en een schuur op de Bilderdammerweg en Hoofdweg 146 in verband met asbestproblematiek een budget veilig gesteld van € 146.000. Er is in 2018 € 89.000 aan kosten gemaakt. Voor de werkzaamheden in 2019 is bij de besluitvorming van de jaarstukken 2018 het resterende budget van € 57.000 veilig gesteld.

8.1 Ruimtelijke ordening
Deelstructuurvisies en gebiedsvisies (lasten € 101.000, baten € 24.000 en onttrekking reserves € 77.000)
Bij de Lentenota 2018 is in het totaal € 102.000 ( 2018: € 67.000 en 2019: € 35.000) ter beschikking gesteld voor het opstellen van een deelstructuurvisie en een gebiedsvisie. De visievorming is vertraagd, omdat er een verkeersonderzoek nodig was voor Aalsmeer Oost. Van het restantbudget 2018 is € 66.000 toegevoegd aan het budget 2019 van € 35.000. Het aandeel van Schiphol voor de visie Stommeer bedraagt € 24.000.

Toezicht en handhaving omgevingsrecht (lasten € 61.000)
Het aantal handhavingszaken, handhavingsverzoeken en klachten/meldingen ligt op basis van de jaarrapportages 2017 en 2018 ruim hoger dan de begrote aantallen en daarmee de beschikbare formatie. Er is tijdelijk extra capaciteit nodig om de inmiddels opgelopen achterstand in te lopen. Afhankelijk van de verdere ontwikkelingen (verruimen van regels, in werking treden omgevingswet per 1 januari 2021) zal besloten worden over een eventuele noodzaak tot structurele uitbreiding van de formatie. (1e Bestuursrapportage 2019)

Bijdragen reserve kunst, reserve bovenwijkse voorzieningen en reserve onderhoud/instandhouding onbebouwde buitenruimte (baten € 333.000 en toevoeging reserves € 333.000 )
De ontvangen exploitatiebijdragen uit facilitaire projecten worden toegevoegd aan genoemde reserves.

8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Grex VVA terrein woningbouw (baten € 91.000)
Voor de grondexploitatie VVA terrein woningbouw wordt een winstneming van € 91.000 geprognosticeerd.

8.3 Wonen en bouwen
Bouwleges (lasten € 586.000 en baten € 529.000)
De kostendekkende exploitatie van bouwleges is onderhevig aan conjuncturele schommelingen. Voor aanvragen verbonden aan grote bouwprojecten worden de lasten en baten als incidenteel aangemerkt. Inzet van personeel voor aanvragen van projecten kleiner dan € 500.000 zit in de structurele formatie.

Programma Bestuur, bevolking en veiligheid

0.2 Burgerzaken
Verkiezingen (lasten € 149.000)
Betreft voor 2019 het budget voor de verkiezingen Europees parlement, Provinciale staten en Waterschap.

1.2 Openbare orde en veiligheid
Suppletieverzoek Niet Gesprongen Explosieven (lasten € 110.000, neutraal met baten programma 8)
Begin 2019 is bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties een suppletieverzoek ingediend voor de gemaakte kosten door IHCP B.V. voor de opsporing van Niet Gesprongen Explosieven aan de Mr. Jac Takkade. (2e Bestuursrapportage 2019) De subsidie is bij de meicirculaire beschikbaar gekomen.

Varende boswachter (lasten € 60.000)
Voor 2019 is een incidenteel budget beschikbaar gesteld. Op basis van een evaluatie wordt een besluit genomen over de verdere jaren. (Programmabegroting 2019)

Programma Overhead

0.4 Ondersteuning organisatie
Meerjarenprojectenplan Buitenruimte Aalsmeer 2019-2022, overhead V&T (lasten € 171.000 en onttrekking reserves € 171.000)
BBV regelgeving schrijft voor dat overhead verantwoord moet worden op programma 7 overhead. De lasten en baten van het  Meerjarenprojectenplan Buitenruimte Aalsmeer 2019-2022 worden gedekt door een onttrekking aan de reserve onderhoud/instandhouding onbebouwde buitenruimte.

0.8 Overige baten en lasten
BTW-suppletie 2013-2018 (lasten € 990.000)
Uit intern onderzoek is gebleken dat er correcties op de BTW aangiften en opgaven BTW-compensatiefonds moet plaatsvinden. Uit ons eigen onderzoek blijkt een BTW nadeel over de periode 2013-2017 van circa € 730.000 (inclusief wettelijke rente van circa € 100.000). Ook voor het jaar 2018 zal een BTW suppletie moeten plaatsvinden van grofweg ingeschat € 260.000. (2e Bestuursrapportage 2019)

Algemene dekkingsmiddelen

0.61 OZB Woningen
Compensatie woonlasten (baten -€ 310.000)
Om de woonlasten voor onze inwoners niet te sterk te laten stijgen wordt via een "compensatie woonlasten" de gemiddelde meeropbrengst door de waardestijging teruggegeven aan de gebruiker van de woning. (Programmabegroting 2019)

0.64 Belastingen overig
Precario (baten € 1.516.000)
De mogelijkheid tot het heffen van precariobelasting op kabels en leidingen van nutsvoorzieningen is ingaande 2022 van Rijkswege afgeschaft. Hiermee is in Aalsmeer een bedrag van € 1,5 gemoeid dat ingaande 2022 komt te vervallen. (Programmabegroting 2019)

0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
Algemene uitkering voorgaande jaren (baten € 212.000)
In 2019 is een verrekening van oude jaren (2017-2018) verwerkt. Dit betreft met name een vrijval van de balanspost BCF( BTW-compensatiefonds). Aalsmeer volgt de bestendige gedragslijn om de onderschrijding van het BCF-plafond pas te verwerken op het moment van de definitieve nacalculatie bij de meicirculaire. (2e Bestuursrapportage 2019)

Suppletieverzoek Niet Gesprongen Explosieven (baten € 110.000, neutraal met programma 6)
Begin 2019 is bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties een suppletieverzoek ingediend voor de gemaakte kosten door IHCP B.V. voor de opsporing van Niet Gesprongen Explosieven aan de Mr. Jac Takkade. De subsidie is bij de meicirculaire beschikbaar gekomen. (2e Bestuursrapportage 2019)

Mutaties reserves
In veel gevallen zijn onttrekkingen aan de reserves bedoeld om incidentele lasten mee te dekken. Deze worden hierboven per programma toegelicht. Daarnaast zijn er nog de volgende incidentele mutaties in reserves.

Nota wegen (lasten € 5 miljoen, baten € 4 miljoen)
Vooruitlopend op besluitvorming over de Nota wegen wordt € 5 miljoen toegevoegd aan de reserve onderhoud/instandhouding onbebouwde buitenruimte, waarvan € 3 miljoen beschikbaar wordt gesteld vanuit de Algemene Reserve en € 1 miljoen vanuit de Algemene Vrije Reserve. (Programmabegroting 2019)

Herinrichting Burgemeester Kasteleinweg (lasten € 1,2 miljoen, baten € 1,2 miljoen)
Op 3 december 2015 is de Nota kostenverhaal bovenwijkse voorzieningen Aalsmeer 2015 vastgesteld. De herinrichting van de Burgemeester Kasteleinweg maakt onderdeel uit van de projecten die hierin als bovenwijkse voorziening zijn aangewezen. Voor dekking van het tekort werd een gefaseerde inpassing in de meerjarenbegroting voorgesteld. Voor de jaren 2018 en 2019 wordt aan de Algemene Vrije Reserve jaarlijks € 1,2 miljoen onttrokken en toegevoegd aan de reserve Bovenwijkse voorzieningen.

Opheffen Algemene Vrije Reserve (lasten € 2,1 miljoen en baten € 2,1 miljoen)
Bij vaststelling van de Nota reserves, voorzieningen en risicobeleid in de raad van 12 december 2019 is besloten om het onderscheid tussen de Algemene  Reserve (AR) en de Algemene Vrije Reserve (AVR) op te heffen en vanaf de jaarrekening 2019 alleen nog maar te spreken over de Algemene Reserve. Als uitwerking van dit besluit is het nadelig saldo van de AVR ad € 2,075 miljoen overgeheveld naar de AR.

Reserves ter dekking van kapitaallasten (lasten € 6,5 en baten € 6,5 miljoen)
Ter dekking van de afschrijvingslasten van de investeringen die in 2019 worden gedaan wordt vanuit de reserve gemeentehuis € 4 miljoen toegevoegd, vanuit de reserve onderhoud / instandhouding onbebouwde buitenruimte wordt € 2,3 miljoen en vanuit de reserve bovenwijkse voorzieningen € 191.000 toegevoegd

Beschikbaar stellen reserve Waterfront (lasten € 2 miljoen, baten € 2 miljoen)
In het raadsvoorstel Waterfront, dat in de raadsvergadering van 12 december 2019 besproken is, is een besluitpunt opgenomen om de in 2018 gevormde reserve Waterfront ad € 2 miljoen beschikbaar te stellen. Het bedrag wordt gestort in de reserve Buitenruimte, waarna gedurende de looptijd van dit project verantwoording via het Meerjarenprojectenplan  Buitenruimte zal plaatsvinden.

Aanpak uitvoering kwaliteitsimpuls Groen-Grijs (lasten € 480.000)
Het (restant) budget voor de aanpak uitvoering kwaliteitsimpuls Groen-Grijs ad € 480.000, toegekend in de begroting 2019, wordt toegevoegd aan de reserve Buitenruimte. (2e Bestuursrapportage 2019)